Abstract
Transplacental transmission of HSV infection is rare, typically associated with Herpes
Simplex Virus 2 (HSV-2) and often reported in term infants, whereas only a few cases
of preterm infants with Herpes Simplex Virus 1 (HSV-1) infection are found in the
literature. We report the case of a transplacental HSV-1 infection in preterm twins
born at 27 weeks gestation. At 23 weeks gestation the mother had experienced primary
gingivostomatitis and “flu-like” symptoms, which healed without specific treatment.
At birth both infants presented disseminated ulcerated skin lesions at the head, trunk
and extremities. Soon after birth, the infants required mechanical ventilation and
showed multiple organ involvement. On the basis of the mother’s positive HSV-1 serology,
treatment was established before the Tzanck test, serological findings and polymerase
chain reaction of the skin and blood had confirmed the neonatal infection. In spite
of the early diagnosis within hours after birth and immediate treatment, the extensive
skin involvement associated with rapidly progressing multiorgan failure resulted in
death of both infants within 3 days. Although a primary HSV-1 infection during pregnancy
is extremely rare, gingivostomatitis with general symptoms can lead to transplacental
infection and should therefore be taken seriously. Prompt recognition and treatment
in the mother are paramount and might be life-saving for the infants.
Zusammenfassung
Die diaplazentare Übertragung von HSV ist selten, häufig mit Herpes Simplex Virus
Typ 2 (HSV-2) vergesellschaftet und vorwiegend in Termingeborenen beschrieben. Demgegenüber
gibt es in der Literatur nur vereinzelte Berichte über HSV-1 Infektionen bei Frühgeborenen.
Wir beschreiben die diaplazentare HSV-1 Infektion in Zwillingen der 27. SSW. In der
23. SSW manifestierte die Mutter eine primäre Gingivostomatitis und allgemeine Erkältungssymptome,
die ohne spezifische Behandlung abheilten. Bei Geburt zeigten die Neugeborenen disseminierte
ulzerierte Hautläsionen im Kopf- und Stammbereich sowie an beiden Extremitäten. Kurz
nach Geburt benötigten beide Zwillinge mechanische Beatmung und entwickelten zunehmend
Zeichen einer multiplen Organbeteiligung. Aufgrund der Symptomatik und der positiven
mütterlichen Serologie für HSV-1 wurde die antivirale Therapie begonnen. Die Diagnose
wurde mittels Tzanck-Test, positiver Serologie und der Polymerasekettenreaktion aus
Haut und Blut beider Frühgeborener bestätigt. Trotz unverzüglicher Behandlung und
Diagnose verstarben beide Zwillinge innerhalb von 3 Tagen infolge der ausgedehnten
Hautläsionen und dem rasch voranschreitenden Multiorganversagen. Obwohl eine primäre
HSV-1 Infektion in der Schwangerschaft extrem selten ist, kann eine Gingivostomatitis
mit generalisierten Erkältungssymptomen zur diplazentaren Infektion führen. Die prompte
Diagnose und Therapie der Mutter sind von überragender Bedeutung, das sie für die
Neugeborenen lebensrettend sein könnten.
Key words
Herpes simplex - transplacental transmission - preterm infants - skin lesions
Schlüsselwörter
Herpes simplex - diaplazentare Übertragung - Frühgeborene - Hautläsionen